Over positief denken en geluk

Je goed voelen is afhankelijk van een heleboel factoren. Een paar van die factoren zijn je gedachtepatronen, je voeding en of je voldoende beweegt. Door positief te denken en goed voor je lichaam te zorgen voel je je beter. Dit is niet moeilijk te geloven, maar je patronen veranderen is niet makkelijk. In deze blog wil ik het hebben over gedachten en geluk, omdat dit van indirecte invloed is op hoe je voor jezelf zorgt.

Het is voor veel mensen makkelijker om negatief en kritisch naar zichzelf te kijken, dan positief en opbouwend. Dat heeft denk ik grotendeels met onze cultuur te maken, maar ook je persoonlijkheid, opvoeding en negatieve ervaringen kunnen een rol spelen. Kritisch zijn heeft als doel mogelijke verbeteringen te kunnen maken op datgene waarop we kritisch zijn. Het is dan ook belangrijk om kritiek op die manier toe te passen, dan is het opbouwende kritiek. Stel, je bent niet tevreden over je gewicht en je wil X aantal kilo’s kwijt. Onproductieve gedachten die je dan kan hebben zijn ‘Ik ben te dik’, ‘ik ben niet aantrekkelijk’, of ‘wat stom dat ik het zover heb laten komen’. Hier heb je niks aan, je voelt je er alleen maar minderwaardig door. Wat kun je beter doen?

  1. Objectief constateren dat je gewicht X kilo is, zonder daar een waarde oordeel aan te verbinden.
  2. Nagaan wat de oorzaak is van je gewichtstoename.
  3. Accepteren dat je conditie en lichaam nu is zoals die is.
  4. Besluiten welke actie hierop volgt: A. (nog) niets doen en jezelf accepteren zoals je nu bent B. Zelf stappen ondernemen C. Hulp zoeken bij een arts / diëtist / personal trainer / etc.

Kun jij bij jezelf negatieve gedachten ontdekken? Het kan zijn dat je (tot nu toe onbewust) dingen denkt als:

  • ‘pff, weer een dag waar ik moe wakker wordt.. het zal wel niks worden vandaag’, of:
  • ‘ ik begin er maar niet aan, want het lukt toch niet ‘, of:
  • ‘ ik ben niet goed/mooi/slim/leuk/interessant vul-maar-in genoeg’

Een perfect leven?

We leven in een maatschappij vol prestatiedruk en idealen. Dit is niet perse verkeerd, want het betekent ook dat we heel veel mogelijkheden hebben. Het gevaar zit hem erin dat we misschien dingen gaan nastreven, omdat we denken dat het moet, omdat het zo hoort, omdat iedereen het doet, omdat we denken dat het geluk zal brengen. We moeten allemaal uitblinken in onze carrière, succesvol zijn, alles kunners, een groot-groter-grootst huis hebben vol dure spullen, een perfect lichaam (hoe dat er ook uit mag zien), mooie verre reizen maken, en oh, vooral veel bevestiging over al deze dingen ontvangen via sociale media.

Als alle bovenstaande dingen jou echt geluk brengen, super! Ga ervoor en geniet ervan. Het is echter niet voor niets dat veel mensen niet gelukkig zijn, ook al streven ze al deze dingen na. Er zijn meer overspannen en depressieve mensen dan ooit. Geluk kun je niet kopen, je kunt er niet heel hard voor werken. Geluk zit in jezelf. Geluk is een staat van zijn. Onze basisbehoeften liggen ver onder alle voorgespiegelde idealen; Een dak boven je hoofd, voldoende eten en drinken, geen/weinig financiële stress, een goede gezondheid en fijne relaties. Wanneer in deze basisbehoeften is voorzien, brengen allerlei externe en materiële zaken voor de meeste mensen geen extra geluk. Misschien wel gemak, of plezier. Misschien goed om te benadrukken dat in mijn verhaal plezier en blijdschap wat anders is dan geluk.

Geluk hangt voornamelijk af van hoe tevreden je je voelt en hoe verbonden je je voelt met je omgeving, met jezelf, met je lichaam, met je dagelijkse bezigheden. Dit hangt ook samen met bewust leven en positief denken. Ben jij alsmaar aan het hollen, alle ballen hoog aan het houden, keihard aan het werken, maar voel je je vooral moe en gestrest? Dan gaat er iets niet goed, je gaat dan steeds je eigen grenzen over. Zet eens een stapje terug, neem wat afstand van je situatie. Waar doe je het voor? Wat brengt jou echt geluk? Waar krijg je energie van? Wat kost alleen maar energie? Waar zou je meer tijd voor willen maken? Door jezelf kritisch onder de loep te nemen, kun je stappen ondernemen.

Positieve gedachten

Een stap in de goede richting is positiever leren denken. Eerder vroeg ik je na te gaan of er negatieve gedachten zijn die jij in je hoofd (tot nu toe onbewust) herhaalt. Kun jij je negatieve gedachten laten plaats maken voor positieve gedachten? Bedenk goed waarover je tevreden bent. Natuurlijk, het kan altijd beter, je mag en kan je je leven lang nog ontwikkelen. We zijn allemaal niet perfect. Het is soms goed om kritisch te zijn, maar het is niet gezond als zelfkritiek chronisch en onproductief is. Focus nu vooral eens op dat wat goed is. Probeer die positieve gedachten te internaliseren. Schrijf ze op. Herhaal ze dagelijks in je hoofd.

Kun je wel wat voorbeelden gebruiken? Onderstaande gedachten zijn altijd goed om naar jezelf uit te spreken:

  • ‘ Ik ben tevreden ‘
  • ‘ Ik ben goed/mooi/slim/leuk/interessant genoeg ‘
  • ‘Ik mag falen en het (eventueel) opnieuw proberen ‘
  • ‘ Ik mag lief / aardig / vriendelijk zijn voor mezelf ‘
  • ‘ Ik geef mezelf de ruimte om te groeien / ontwikkelen ‘
  • ‘ Ik heb fijne vrienden / lieve familie / een fijne relatie / lieve huisdieren ‘
  • ‘ Ik heb meer dan genoeg ‘

Outlook for Android downloaden