6 tips voor een gezonde leefstijl tijdens de maatregelen omtrent het covid-19 virus

6 tips voor een gezonde leefstijl tijdens de maatregelen omtrent het covid-19 virus

In deze rare en moeilijke tijden kan het voor sommigen van jullie moeilijker zijn (of nog even moeilijk) te werken aan een gezonde leefstijl. Mogelijk ben je getroffen door het virus zelf, of kun je minder of niet meer werken. Hoewel gezonde voeding en beweging je zeker niet immuun zal maken tegen het coronavirus, kan het je wel helpen deze periode (hoe lang het ook mag duren) gezond door te komen. In deze blog heb ik 6 tips voor jou om zo gezond mogelijk de sociale onthouding door te komen.

  1. Maak je eigen structuur en planning.

Wanneer je nu minder of niet meer werkt, valt je dagelijkse structuur grotendeels weg. Het gebrek aan structuur in je dag kan ertoe leiden meer ongezonde keuzes te maken, of teveel te eten. Maak daarom je eigen structuur en planning, zowel qua bewegen als qua maaltijden. Je hebt hiervoor speciale weekplanners en maaltijdplanners, maar dit kun je natuurlijk ook zelf doen via je agenda of een zelfgemaakt schema. Maak aan de hand van je maaltijdplanning een boodschappenlijst en houd je hieraan (voor zover het niet door hamsters is leeg gekocht).

2. Plan elke dag bewegen of sporten in.

Elke dag? Ja, elke dag. Ons lichaam heeft het nodig om te bewegen. Behalve dat het fysiek goed voor je is, doet het je mentaal ook goed. Probeer elke dag minimaal 30 minuten te wandelen of te fietsen, dit mag zeker meer zijn. Afhankelijk van wat je gewend bent kun je verder home workouts doen met lichaamsgewicht oefeningen. Mogelijk bied je sportschool deze aan, maar je kunt online ook genoeg workouts vinden! Begin lekker op jouw niveau; het moet uitdagend en ongemakkelijk zijn, en een beetje spierpijn is niet erg; de oefeningen moeten echter nooit pijn doen. Zolang ernstige symptomen van het coronavirus je bespaard blijven, kom je hier even fit of zelfs fitter uit dan vòòr alle maatregelen.

3. Bind de kat niet op het spek

Haal geen ongezonde producten in huis, als je weet dat je er niet af kunt blijven. Als de chocola of chips vanuit de kastjes naar je blijft roepen, bind je de kat op het spek. Niet doen! Heb je nu al best veel verleiding in huis en vind je het zonde om weg te gooien? Bedenk dan dat het geen goede voeding is, maar nutteloze calorieën die je in de weg zitten. De vraag is, heb je die onnodige calorieën liever als vetreserves aan je lichaam, of liever in de prullenbak?

4. Doe gezonde boodschappen

Haal wel gezonde voeding in huis. Misschien is dit een open deur intrappen, want dat is altijd slim om te doen natuurlijk. Wanneer je geen ongezonde dingen meer in huis hebt, is het wel fijn dat je bij trek iets gezonds kunt pakken. Denk aan een schaal kwark of yoghurt, een gekookt eitje, een volkoren cracker met vis/ei/hummus/avocado, een stuk fruit, rauwkost, een handje noten, 2 blokjes extra pure chocola (> 70% cacao) bij de koffie, of een paar olijven.

5. Zorg voor een gezonde basis

Zorg dat je de hele dag voldoende voeding binnenkrijgt, zodat je niet ten prooi valt aan de lekkere trek later op de dag. Begin met een eiwitrijk ontbijt zoals havermout met melk, fruit en noten, of een schaal kwark met muesli, of een omelet met groenten, of een smoothie met melk/yoghurt/eiwitpoeder.

6. Varieer, probeer nieuwe dingen uit, bereid alles vers

Probeer eens wat andere recepten uit om te maken; Wanneer je nu meer thuis bent / werkt, is dit de uitgelezen kans meer vers te eten. Denk aan een groenteomelet, een verse soep of salade, een eitje op geroosterd brood met avocado, zelf amandelmelk maken, zelf muesli/granola maken, gerechten die wat langer in de oven of hapjespan moeten stoven, waar je normaal geen tijd voor hebt.

Als laatste bonus tip: ga niet hamsteren! Dit heeft wellicht niet direct veel met je gezondheid te maken, maar wel met een gezonde sociale maatschappij: alles wat jij teveel koopt, is er voor een volgend persoon niet meer. Daarbij heb ik al gezien dat mensen niet de meest gezonde dingen hamsteren, zoals honderd pakken witte bloem, of kilo’s witte rijst/pasta. Blijf gewoon normaal boodschappen doen, en kies voor zoveel mogelijk volkoren en verse producten.

Auteur:
Annick Bieze-Lindeboom
Diëtist