Een hoge bloeddruk komt veel voor, maar liefst één derde van de Nederlandse bevolking heeft een te hoge bloeddruk. Een te hoge bloeddruk voel je niet, waardoor het niet altijd direct wordt vastgesteld. Laat je daarom vanaf 30 jaar en ouder regelmatig controleren door je huisarts.

Een hoge bloeddruk kan onder meer ontstaan door genetische aanleg, overgewicht, roken en/of stress. 

In combinatie met diabetes, nierproblemen, een te hoog cholesterol en hartproblemen is een hoge bloeddruk extra gevaarlijk. 

Voeding- en leefstijladvies bij een te hoge bloeddruk

Afhankelijk van wat in jouw geval de oorzaak is, zijn er verschillende dingen die je kunt doen. In het algemeen is het advies een gezond BMI en buikomvang te bereiken en/of te behouden, en een zoveel mogelijk vers en onbewerkt voedingspatroon te hanteren. Zo’n voedingspatroon bevat veel groenten, fruit, volkoren granen, peulvruchten, noten, pitten, zaden, vis, eieren en zuivel. Eet vlees met mate, en beperk de zoutinname. Het meeste zout krijgen we binnen via producten die in een fabriek gemaakt worden, zoals brood, sauzen, bewerkt vlees, chips en koek. Wanneer je dus zoveel mogelijk vers en onbewerkt eet, is er al veel gewonnen. Probeer hiernaast veel te bewegen en je stress zoveel mogelijk te beperken. 

Het kan erg lastig zijn om te bepalen wat voor jou specifiek de belangrijkste prioriteiten zijn. Graag help ik je door te bepalen en adviseren wat praktische en haalbare aanpassingen zijn voor jouw persoonlijke situatie.